لاماسو

هر فیلم، یک اثر هنریه . مثل نقاشی، مثل یه قطعه موسیقی . حدود ۲ ماه پیش متوجه این نکته شدم که داشتم انیمیشن های استودیو جیبلی رو تازه میدیدم . قبل از اون یک فیلم برای من، تنها یک فیلم بود، یه چیزی مثل مداد، پنکه، لیوان . نگاه خاصی بهش نداشتم، در موردش هم فکر نکرده بودم . اما یک دفعه این جرقه زده شد که فیلم هم اثر هنری هست !خب این جمله هم کلیشست، اما وقتی به دوستم گفتم مثل یک تابلو نقاشی، منظورم رو گرفت . چون فکر میکنم اون هم فیلم رو یه چیزی مثل پنکه میدید .

فکر میکنم چون نقاش بود منظورم رو کامل گرفت . اینکه یه فیلم مثل یه تابلو، یعنی هنرمندی سازندش هست، چیزی برای گفتن داره، حرف و منظوری رو میخواد منتقل کنه و اینکه در نهایت یک فیلمه، لیوان یا نیست ! من تا قبل از اون جرقه اینطور نگاه نمیکردم که مثلا فیلم نجات سرباز رایان، میخواد داستانی رو بگه !‌ هدفی از بیان این داستان وجود داره !‌ کارگردان میخواد حرفی بزنه، مثل نقاش که با کشیدن تابلوش حرفی رو میزنه، یا نوازنده که حرفی رو میزنه . توجه من به هدف نبود، فقط دیدن صرف بود .

 اون جرقه این موضوع رو روشن کرد و نوع برخورد من رو برای دیدن فیلم های بعدی عوض کرد، که قبل از اینکه بخوام فیلمی رو ببینم و وقتم رو صرفش کنم، قبلش توجه ویژه ای نسبت بهش داشته باشم، مثل وقتی که میخوام برم یه نمایشگاه و نقاشی ها رو ببینم . بیشتر از قبل توجه کنم و  ببینم اصلا ارزش دیدن و صرف وقت رو داره یا نه . فرق بذارم بین هنرمند هایی که به کیفیت بی توجه هستن و فقط تولید میکنن، با اونهایی که برای حرفی که میخوان بزنن ارزش قائل هستن و حساسیت زیادی برای اجرا و کیفیت اثر متحمل میشن .

  • ساسان .

نظرات  (۲)

من میفهمم فیلم میخواد چیزی بهم بگه ولی هر چقدر تلاش میکنم نمیفهمم چی میخواد بگه :|
پاسخ:
باید نیتت صاف باشه !‌ :D
"استودیو جیبلی"
اذعان میکنم با وجود اینکه چندتا از پست ها جالب توجه بودند برام، اما این پست به خاطر همین کلمه چشمم رو بیشتر گرفت. و اینکه جدا معتقدم انیمیشن های جیبلی اثر هنریند.
پاسخ:
موافقم، از خصوصیات انیمیشن هاش لطافت و کودکانگیشه که من رو خیلی جذب میکنه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی